/ juni 15, 2018

Als moeder slaap je standaard te kort. Maak je het eens een keertje later dan normaal, dan vinden de kinderen het ineens top om vroeger dan vroeg wakker te worden. Vermoeidheid ligt dus op de loer. Ik geef je 5 tips voor een betere nachtrust en een kijkje in mijn slaapkamer 😉

Eeuwig moe als ouder

Werken, verantwoordelijkheden, drukte van de kinderen en voordat je in bed ligt is eigenlijk de avond al zowat voorbij. Je maakt het dus misschien wat later met Netflix kijken want je wil je ook nog een beetje mens voelen. Totdat de volgende ochtend je wekker gaat of je kinderen weer vroeg naast je bed staan. Daarom een paar tips van mij voor een betere nachtrust.

#1 Eerder naar bed

Yep, nogal een voor de hand liggende tip lijkt me. Maar toch merk ik zelf – zeker in het weekend – dat ik er toch voor kies om nog een drankje met Patrick te doen, nog een aflevering van een serie te kijken. Of toch nog even te kijken op mijn telefoon en dan te verdwalen op YouTube in tutorials voor make-up of haar. En misschien ook in de nieuwste ontwikkelingen in de familie Kardashian. Maar goed, op tijd naar bed doet goed.

# 2 Schermen op tijd uit

Zegt zij die meestal in slaap valt met de tv. Maar ik merk wel dat ik rustiger slaap wanneer ik de tv uitlaat en ga lezen. Telefoon op tijd weg en met het scherm naar beneden op het nachtkastje helpt bij mij wel. Dan zie ik niet dat er meldingen zijn en dan is het ook prima. Mocht je net zoals ik graag nog even dom tv willen kijken in bed? Zorg er dan wel voor dat je de automatische slaapstand aan zet. Scheelt je weer wakker worden van de lichten van de tv.

# 3 ruimte in je hoofd

Ik kan dus enorm piekeren, tegenwoordig gelukkig minder dan vroeger. Wat mij hielp was een schriftje en een pen op mijn nachtkastje en lijstjes maken van wat er in mijn hoofd zat. Dan hoefde ik het niet te proberen om te onthouden, het stond al op mijn lijstje. Fijn! Tegenwoordig gebruik ik voor dat soort dingen een notitie-app op mijn telefoon. Die heb ik over het algemeen toch in de buurt dus als er dingen zijn die ik echt niet mag vergeten noteer ik ze daarin. Ik heb verschillende lijstjes aangemaakt voor mijn bedrijven, voor het gezin en de boodschappen. Zo blijft het overzichtelijk en rustiger in mijn hoofd.

# 4 een goed bed

Yep nogmaals een – volgens mij wel – bekend punt. Het is belangrijk om een goed bed te hebben voor je lijf. Je bent toch over het algemeen fysiek druk, maar ook het werken aan een bureau is fysiek belastend. Je lijf heeft steun en rust nodig. En daar komt dus het goede bed aan. Maar ook een fijn dekbed met dekbedovertrek is belangrijk. Een te warm dekbed houdt je wakker, maar een te koud dekbed ook. Kijk goed wat bij jou past qua warmte maar ook qua materialen. Ook qua dekbedovertrekken is er een hoop keuze.

Zo slaapt de één graag onder een zijden dekbedovertrek en ik slaap zelf graag onder een katoenen versie. Het is een stukje voorkeur en misschien ook wat je gewend bent. Probeer e.e.a. uit als je merkt dat het niet zo bij je past nu. Trekt je partner steeds de deken van je af? Misschien is het dan wel fijn om 2 één-persoonsdekbedden te gebruiken. Lig je toch samen maar heeft een ieder zijn eigen dekbed. Vergeet ook niet ( minstens ) maandelijks je matras om te keren, dat zorgt voor een langere levensduur en frisheid van je matras.

# 5 Frisse lucht

Lucht je kamer goed overdags als je niet graag met je raam open slaapt. Zet anders je raam op een kier als je dat wel lekker vind. Frisse lucht zorgt ervoor dat je niet met pijn in je hoofd wakker wordt en frisser opstaat. Snurkt je partner? Dan schijnen er zelfs nog verschillende planten te kunnen helpen als je die op de slaapkamer zet. Die zorgen ervoor dat het zuurstofgehalte goed blijft in de kamer en zouden op die manier het snurken van je partner moeten voorkomen. Zuurstof en frisse lucht zijn dus erg belangrijk. Zeker als je partner snurkt en jou wakker maakt waardoor je jouw moordplannen in je notitie-app moet noteren bent 😉

Hoe ziet mijn slaapkamer eruit?

Wij hebben een lits jumeaux Boxspring. We houden allebei van ruimte om ons heen en de hoogte van een boxspring vind ik erg fijn. Deze heeft 2 verschillende matrassen waardoor Patrick en ik beide onze eigen voorkeur aan matras hebben, de matrastopper maakt er een geheel van. Ik probeer rust om ons heen te hebben en rommeltjes uit het zicht te hebben als we slapen. Nog een voordeel als je hoog slaapt, je hebt meer ruimte om je rommel te verbergen. Qua dekbed slapen we standaard onder een zomerversie. Ik sterf het dan af in de winter en heb daarom een elektrische deken onder mijn billen. Zodra Patrick in bed komt heb ik geen deken meer nodig, die man bestaat uit lava en loopt het liefste in de winter nog zonder jas.

Zoals ik hierboven al aangaf hou ik van een katoenen dekbedovertrek. Deze met sterren mocht ik uitzoeken bij Bedsupply vind ik erg tof door de sterren. Ik maak het bed altijd op door het dekbed een stukje om te slaan, dan kan het matras namelijk luchten. Doordat deze aan beide kanten is bedrukt geeft dat een leuk effect.

Slaapkamer nieuw dekbedovertrek 5 tips voor een betere nachtrust

Slaapkamer nieuw dekbedovertrek 5 tips voor een betere nachtrust

Hoe ziet jouw slaapkamer eruit en heb je iets aan mijn 5 tips voor een betere nachtrust of heb je juist zelf nog een goede tip? Laat het me weten in de reacties.

Dit artikel is mede tot stand gekomen door een samenwerking
en bevat artikelen die ik heb ontvangen.

Liefs Kimberly

5 tips voor een betere nachtrust en een kijkje in mijn slaapkamer

About Kimberly

Ik ben Kimberly, getrouwd met Patrick en moeder van Evi. Op Beebs and Moms schrijf ik over #momlife, persoonlijke verhalen, tips, reviews en alles wat er nog meer in mijn leven is. Naast Beebs and Moms ben ik coach in Zwangerschapsverlies via www.liefgedragen.nl

12 Comments

  1. Ik heb de laatste tijd een paar nachten dat ik onwijs loop te draaien. Lucht wel elke dag de slaapkamer en ga op tijd naar bed maar zonder tv kan ik echt niet slapen dus dat is een dingetje wat ik moet afleren denk ik
    tamara onlangs geplaatst…Urtekram nettle, brown sugar & tea treeMy Profile

    1. als het voor jou werkt niet, ze raden alleen wel aan om het niet te doen. Ik heb ook periodes dat ik niet zonder kan hoor.

  2. Leuk zo’n inkijkje in je slaapkamer. En ja die tips… zo waar!
    Roelina onlangs geplaatst…Vragen aan mijn kind #1My Profile

  3. Bedankt voor de tips! Vooral over dat piekeren inderdaad…. 😛
    Irma ten Napel onlangs geplaatst…45 ideeën voor tuin & terrasMy Profile

  4. Ik merk dat een goed bed inderdaad enorm scheelt om de volgende dag goed uitgerust wakker te houden. Ik ben gelukkig geen piekeraar dus daar heb ik geen last van! Oh ja een tip als Pilates lerares: rek en strek voordat je naar bed gaat. Daar ga je heel goed van slapen!

  5. Goede tips! 🙂 Ik heb best wel behoefte aan een nieuw bed, hij is eigenlijk te krap voor 2 personen waardoor toch iets minder relaxed in bed lig. Op tijd gaan slapen probeer ik bijna elke dag maar dat is echt supermoeilijk 😛

  6. Schermen uit is wel een dingetje hier! Mijn man valt ALTIJD in slaap met de tv aan. Zo irritant!

  7. Goede tips! Ik ben zelf geen moeder, maar ga ook altijd op tijd naar bed en zet voor die tijd altijd mijn raam open voor frisse lucht.

  8. Voor mij helpt slapen met het raam open, vooral met dit warme weer.

  9. Goede tips. Frisse lucht in de kamer is belangrijk, vind ik

  10. Mij helpt het ook om in de avond geen koffie meer te drinken. Verder zijn je tips inderdaad fijn.

  11. Wij slapen de laatste tijd enorm slecht!! We hebben nood aan een nieuw bed. Door mijn ADD is mijn hoofd nooit leeg, en als je begint te piekeren… *zucht*

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.