Tips om jouw bureau opgeruimd te houden
Werk je dag in dag uit aan een bureau? Dan is jouw werkplek aan het einde van de week mogelijk een rommeltje. Sommige mensen vinden dit niet erg. Toch vindt het merendeel van de Nederlanders het niet prettig om aan een rommelig bureau te werken. Begrijpelijk, want hierdoor kun je het overzicht verliezen. Zo kun je bijvoorbeeld papieren kwijtraken. Hier zit je ongetwijfeld niet op te wachten. Daarom zetten wij hier een aantal tips op een rijtje om jouw bureau opgeruimd te houden.
1. Berg spullen op die je niet gebruikt
Als je een berekening moet maken, gebruik je hier mogelijk een rekenmachine voor. Nadat je deze gebruikt hebt, laat je hem mogelijk op jouw bureau slingeren. Dit doe je misschien ook wel met andere hulpmiddelen, zoals een perforator, een nietmachine en/of pennen. Als je jouw bureau netjes wilt houden, begin je met het opbergen van spullen die je niet gebruikt. Leg de rekenmachine terug in de la en verzamel pennen in een pennenbakje. Als je deze spullen na gebruik opruimt, oogt jouw bureau eigenlijk altijd netjes en opgeruimd.
2. Schaf bureauaccessoires aan
Wanneer je een vaste werkplek hebt, staat er mogelijk wel een kastje onder of naast jouw bureau. Zo’n kastje is ideaal voor het opbergen van jouw spullen. Helaas beschikt niet iedereen over deze opbergruimte. Toch betekent dit niet dat je een bureau niet netjes kunt houden. Je kunt namelijk bureau accessoires aanschaffen om jouw spullen op te bergen.
Voor wat betreft bureauaccessoires heb je tegenwoordig een ruime keuze. Zo kun je bijvoorbeeld een pennenbankje aanschaffen. Zo’n bakje is ideaal om pennen, potloden, stiften en scharen in op te bergen. Jouw bureau oogt hier een stuk opgeruimder door. Slingeren er voornamelijk papieren rond? Koop dan brievenbakjes. Deze bakjes kun je op elkaar stapelen, waardoor ze niet veel ruimte in beslag nemen. Toch kun je er wel veel papieren in opbergen, waardoor er flink wat opbergruimte ontstaat.
3. Ruim jouw bureau regelmatig op
Veel mensen vinden het niet prettig om aan een slordig bureau te werken. Begrijpelijk, want hierdoor heb je mogelijk meer moeite om je te concentreren. Toch leert de ervaring dat het opbergen van spullen direct na gebruik er bij veel mensen bij inschiet. Herken jij jezelf hier ook in? Dan raden wij je aan om jouw bureau regelmatig op te ruimen. Doe dit bijvoorbeeld altijd aan het einde van de werkdag. Zodoende begin je iedere werkdag aan en opgeruimd bureau.
Naast het opruimen van spullen is het ook aan te raden om jouw bureau zo nu en dan schoon te maken. Zorg er daarom voor dat er ook altijd wat schoonmaakspullen op of in jouw bureau liggen. Vochtige doekjes zijn hier een goed voorbeeld van. Met deze doekjes maak je jouw bureau binnen een handomdraai goed schoon.