Wildgroei aan coaches, iedereen is ineens een coach
Column Mindset Ondernemen

Wildgroei aan coaches, iedereen is ineens een coach

Waar het jaren geleden nog bijzonder was dat ik als coach de zelfstandigenmarkt betrad is er iets wat me de laatste 2 jaar opvalt: iedereen lijkt ineens een coach te zijn! En eerlijk gezegd vind ik daar van alles van want het heeft voor behoorlijk wat veranderingen gezorgd, naast een negatieve bijsmaak aan de term coach.

Iedereen mag zichzelf coach noemen

De term coach geniet geen bescherming, daarom mag iedereen die anderen iets wilt leren zichzelf coach noemen. Was ik een paar jaar geleden redelijk bijzonder met deze beroepsbeschrijving, tegenwoordig is dat wel anders. Er zijn coaches voor bloggers, coaches voor opruimen, life coaches, mindset coaches, food coaches, coaches voor marketing en tekstschrijvers. En ga zo maar door, er komt geen einde aan de hoeveelheid coaches.

Toenemende negativiteit en weerstand

Juist door deze wildgroei aan coaches merk ik dat de weerstand en negativiteit enorm aan het toenemen is. Logisch want er zijn een hoop coaches die nu anderen begeleiden in hun leerweg terwijl zij hier niet in getraind zijn. Er is een explosie aan coaches ontstaan mede door marketing en een populariteitsrace op social media. “Coaches” als zijnde experts die de term hanteren om snel geld te verdienen met online cursussen die zij ieder moment weer qua prijs verhogen. Of die niet bieden wat zij beloofd hebben omdat zij zelf in gebreke blijven.

Het is zonde want het zorgt ervoor dat de coaches die daadwerkelijk met hun hart coachen en anderen willen helpen, na jarenlange ervaring en opleidingen, harder hun best moeten doen om het vertrouwen van anderen te winnen. Steeds vaker zie ik op social media berichten over coaches die geldwolven zijn en uiteraard zie ik het zelf ook gebeuren online.

Wat nu als je gecertificeerd coach bent?

Er zijn een aantal opties voor jou wanneer je wel gecertificeerd coach bent én graag anderen wilt helpen:

  • Registreer jezelf bij de beroepsorganisatie/ beroepsvereniging, dit kan er ook voor zorgen dat je klanten bepaalde diensten kunnen declareren bij de verzekering. Let wel op: het registreren is niet gratis, brengt extra verantwoordelijkheden en bijbehorende kosten met zich mee. Wel biedt het meer vertrouwen wanneer je officieel geregistreerd bent, zeker omdat je aan verschillende voorwaarden moet voldoen. Ga voor jezelf na of het genoeg voordelen biedt. Ik heb er toentertijd voor gekozen om mezelf niet bij een beroepsorganisatie aan te sluiten i.v.m. de kosten.
  • Kies voor een alternatieve term wanneer je jezelf wilt losschudden van het negatieve beeld dat rond coaches hangt.
  • Houdt vol en blijf vertrouwen winnen van jouw potentiele klanten door jouw oprechtheid en kunde te laten zien aan hen.

“ik ben op zoek naar een gedegen coach”

Wat kun je doen als je op zoek bent naar een coach die jou optimaal kan helpen? Het is en blijft lastig, want ik ben zelf ook weleens in de mooie praatjes gestonken van een coach die vervolgens niet veel nieuws bood. Dat risico blijf je helaas altijd houden, zeker bij online cursussen die zeer algemeen zijn ontwikkeld. Toch zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten voordat je in zee gaat met iemand die jou verder kan helpen:

  • Volg een coach een tijdje op social media. Wat zie je daar gebeuren, deelt iemand al veel waarde die je aanspreekt en hoe is de aanspreekwijze daar?
  • Staar je ook weer niet blind op wat je online ziet: zo deel ik zelf bijna nooit de namen van mijn cliënten, alleen wanneer zij zelf iets online delen wat ik dan weer kan reposten of wanneer zij daar akkoord voor geven. De privacy van mijn cliënten vind ik namelijk boven alles staan. Veel volgers op social media hoeft niet te zeggen over de kwaliteit van de coach, wel kan het veel zeggen over hun marketingkwaliteiten.
  • Stel voor jezelf een aantal dingen op die je heel belangrijk vind: wil je een persoonlijke aanpak, wil je juist groepscoaching, wil je dat iemand snel reageert wanneer je een vraag hebt? Het zijn dingen om goed naar te kijken en voor jezelf te bepalen.
  • Spreekt de site je aan en het aanbod? In hoeverre beweegt iemand met je mee wanneer het aanbod niet helemaal bij je past?
  • Zie je dat de coach accounts deelt van anderen die zij coachen of dat bekenden de desbetreffende coach volgen? Vraag hen eens naar de ervaringen met de coach.
  • Twijfel je nog steeds? Dan zou je bijvoorbeeld een e-book of een ander laaggeprijsd aanbod van de coach kunnen aanschaffen. Zo kun je ontdekken wat de coach aanbied in zijn of haar betaalde aanbod en dat bij jou past.

Iedereen kan coachen? Nee!

Niet iedereen kan coachen, dat mag duidelijk zijn. Wel zijn er vele experts en mensen die gewoonweg heel veel weten van bijvoorbeeld marketing of bloggen. Maar er komt een hoop bij kijken om daadwerkelijk resultaten te boeken. Het is belangrijk dat de coach weet wat hij of zij doet, bergen kennis heeft op het gebied waar zij op coachen en niet alleen gedreven door geldlust is. Daarbij is het belangrijk dat jij volledig voor het groeiproces gaat wanneer je met een coach aan de slag gaat. Anders kan een coach nog zo ontzettend gedegen zijn en bergen aan ervaring met zich meebrengen. Aan een dood paard kun je niet trekken in je eentje. Verdiep je dus in een coach voordat je “in zee” gaat met iemand en zorg ervoor dat je zelf ook gedreven bent. Dan zal het vast goedkomen!

Liefs, Kimberly

Kimberly

Ik ben Kimberly, getrouwd met Patrick en moeder van Evi. Op Beebs and Moms schrijf ik over #momlife, persoonlijke verhalen, tips, reviews en alles wat er nog meer in mijn leven is. Naast bloggen op Beebs and Moms ben ik werkzaam als cursusleider in de verstandelijke gezondheidszorg.

«

»